måndag 29 april 2013

Ekologisk hårfärg

Sist jag färgade håret fick jag en ganska kraftig allergisk reaktion så jag bestämde mig där för att prova ekologisk hårfärg. Det jag funderar på är om man kan färga håret ljusare på ett naturligt sätt utan blekning? Så här kommer iallafall en recension på färgen jag färgade med :)

OBS! Jag har ju färgat mitt hår i många år med kemisk hårfärg, bara 1 ½ månad innan denna recension därav kan resultatet variera.




Jag har provat en hårtoning från K pour KARITÉ som är ecocert. Färgen är helt naturlig och skyddar och reparerar ditt hår. Innehåller ingen henna, ammoniak eller skadliga kemikalier såsom parabener, väteproxid eller bly. Färgen håller i 6-8 tvättar. Den är även berikad med sheasmör. Den täcker inte grått hår. Den ger en naturlig färg och resultatet beror på din nuvarande hårfärg. Den finns i åtta olika färger så det finns en färg för alla. Du kan även blanda två olika färgtoner för extra lyster.

En pappmugg vart utmärkt som färgburk :)


Jag upplevde att den stärkte min nuvarande hårfärg men täckte inte alls min utväxt så jag känner mig besviken på detta då det är pga det som jag färgar håret. Men på min nuvarande hårfärg gav den ny lyster och lite mjukare och levande nyans.

Man får väl bjussa lite på sig själv :)


Den doftade inte alls starkt utan bara lite funky. Innehållet var väldigt lätt flytande så jag upplevde det som lite kladdigt att få in i håret. Du blandar ut en klar creme i vatten. Dessutom medföljde endast 1 handske. Tur var fick man en hätta till. Jag lät färgen sitta i 2 timmar innan jag sköljde ur. Jag hade i färgen i nyduschat tvättat hår som det stod på förpackningen och använde efter färgning medföljande repair conditioner. Vart dessvärre besviken att resultatet inte var mer utmärkande.

Här ser ni att jag har kvar utväxten


Ingredienser (INCI):
Alcohol (Alcool/Alcohol)*, Bentonite & Xanthan gum & Citric acid, Aqua, Haematoxylum campechianum wood (Extrait de Bois de Campêche/Bloodwoodtree) extract, Bixa orellana (Graines de Roucou/Roucou) seed extract & Dextrose, Glycerin, Sorghum bicolor leaf/stem (Extrait de feuilles de Sorgho/Sorgo) extract & Maltodextrin, Xanthan gum, Butyrospermum parkii (Extrait de Beurre de Karité/Shea butter) extract, Lavandula hybrida (Huile essentielle de Lavande/Lavander) oil*, Linalool**
* Ingredients from organic farming.
** A natural constituent of essential oils.
> 100% of the total ingredients are of natural origin.
> *35,3% of the total ingredients are from organic farming.

Finns att köpa HÄR för 249:-
Betyg: 2,5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar